Klacht indienen over een product of dienst

hulp bij klantenservice

Jij hebt een product gekocht of een dienst afgenomen en er is iets niet helemaal goed gegaan. Dat overkomt ons allemaal wel eens en is vaak erg vervelend. Soms gaat dit om een product wat niet naar behoren functioneert of een dienst die niet goed is uitgevoerd. Maar wat doe je met deze situatie. Ga je ermee terug? Ga je er niks aan doen? Moet je het bedrijf inlichten? Of wat zijn precies de opties? Omdat het helaas een veel voorkomende situatie is bespreken we wat jij in deze situatie het beste kan doen. Lees je mee?

Gaat het om een fout of een klacht?

Allereerst is het van belang om de situatie te relativeren. Het is natuurlijk erg vervelend wanneer jij niet tevreden ben met je product of dienst, maar fouten maken is uiteraard menselijk. Allereerst is het van belang om contact op te nemen met het bedrijf om de situatie te bespreken. Dit kan telefonisch of door middel van een online klantenservice. In de meeste gevallen is het desbetreffende bedrijf vaak meegaand en zullen ze je op elke mogelijke manier proberen te helpen. Soms betekent dit dat je je geld terug kan krijgen of dat er een nieuw product opgestuurd wordt. Heb jij een gesprek via een online klantenservice waarna jij nog steeds totaal niet tevreden bent? Dan kan je gaan nadenken over het indienen van een klacht.

Het indienen van een klacht

Wanneer het helaas niet is gelukt om het eens te worden over een passende oplossing met het bedrijf is het mogelijk om een klacht in te dienen. Sommige bedrijven bieden de mogelijkheid om via de website een klacht in te dienen op een speciaal platform. Dit is echter niet altijd het geval. Wanneer dit niet mogelijk is raden wij het aan om een mail te sturen naar het bedrijf. Op deze manier ben jij ervan verzekerd dat je ook schriftelijk bewijs hebt van de klacht. Dit heb je bijvoorbeeld niet door middel van telefonisch contact. Bedenk goed wat je wil duidelijk maken in de mail en probeer dit zo goed mogelijk te verwoorden. Dit is de beste manier om een officiële klacht in te dienen.